понеділок, 13 січня 2014 р.

Зимові свята у нашій родині



Я тепер розумію, що Різдво завжди незримо було присутнє у нашій родині. Його Берегинею є моя бабуня Олена. Вона наполягла свого часу, щоб мене охрестили в церкві (уявіть: 70-ті роки, дідусь партійний та ще й завуч профтехучилища, мама комсомолка, а мене охрестили у старовинній сільській церкві). Бабуня завжди берегла народні традиції Різдва, Щедрого вечора та Йордані.

Ми святкували й Новий рік. Особливо я запам'ятала його з Прип'яті: височенна аж до стелі сосна, аромат чудесний, різнобарвні іграшки. А головне: ми з мамою удвох вбираємо ялинку. 

Але Різдво все ж особливе. Кутя, узвар, різні страви, уся родина разом в хаті готується до Святвечора, за вікном сипле сніг, мороз малює на вікнах чудасію. Я з дитинства не бачила морозних узорів на вікнах, не грілася біля теплої грубки. Усе це лишилося в серці щемливим спогадом. 

Коли сходила перша зірка, ми накривали на стіл. З шафи бабуня виймала святкову скатертину, по чотири кути столу клала часничок, гроші.
Дідуньо вносив до хати невеличкий снопик - Дідух. Бабуня несла кутю на покутя, а ми з сестрами навприсядки йшли за нею й квоктали. Це щоб кури сідали на сідало й курчатка були. 
Родина читала "Отче наш" і сідала вечеряти. Дід наш,  затятий пасічний, першу ложку куті кидав під стелю - щоб бджоли роїлися. 
Бабуня розповідала про народження Ісуса.

На перший день Різдва ходили пєвчі з церкви колядувати. Їх обдаровували смаколиками та грошима. Пізніше ми дітлахи збиралися ватагою та йшли до родичів та сусідів колядувати. Весело було надзвичайно! Каталися з гори на санчатах, борсалися у снігу. Мокрі від снігу, проте веселі, поверталися додому. 
До церкви ходили з бабунею на вечірню службу уже більш дорослими. 
А ще бабуня співала колядки, вчила нас малих. Навчаючись в аспірантурі, я записала її колядки.
Ось таким Різдво я запам'ятала з дитинства.

Про Коляду читайте тут.

Особливо любила Щедрий вечір (13 січня) - щедрівку. Коли ходили перебрані, водили Маланку, бешкетували, співали щедрівок. І ми малими (у нашій місцевості щедрують переважно дівчата) співали під вікнами "Ой сивая та й зозуленька, щедрий вечір, добрий вечір". Господар виходив з хати й частував  смаколиками.
(Збіг чи ...? свою дисертацію я присвятила саме щедрівкам Волині).



Про Маланку прочитати можна тут

Стіл на Багатий вечір був уже не скоромним, а справді багатим. Теж готували 12 страв, кутю, узва, м'ясні страви. І неодмінно вареники. З різною начинкою. Вони - символ Місяця, що народжується.
Дідуньо обов'язково носив трохи куті худобі. Особливо частували коней.
Існує повір'я, що худоба цієї ночі розмовляє.

На Василя (14 січня) першими до хати приходили хлопчики-посівальники. Вони засівали зерном у хаті - на добро, на щастя, на багатий рік.




Різдво - свято народження Сонця, Щедрий вечір - свято народження Місяця, Йордань - свято народження Води. Деякі дослідники вважають, що в давнину це був єдиний комплекс обрядів, які згодом розпорошилися між святами: Веденням, Катериною, Миколо, Андрієм, Різдвом, Старим Новим роком та Йорданню.


З щедрівкою вас, дорогі мої! З Багатою кутею, з добром та щастям! З Новим роком!

7 коментарів:

  1. Сію-вію, посіваю... З України вимітаю Комуняку, москаляку, Януковича-собаку! Щоб той Кінь його поніс Десь у тундру, десь у ліс.
    ВСІХ ІЗ СВЯТОМ!!!!)))

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Сію,сію,посіваю з України вимітаю комуняку,москаляку,
      Януковича собаку. і кабмін той на гілляку.
      Нехай ідуть, нехай тікають і тітушок забирають.
      Їх чекає там ТС ,а ми разом всі в ЄС !
      Від Донбасу за Карпати наш Майдан буде стояти .
      Україна буде вільна Самостійна й Нероздільна !
      З Новим роком я вітаю! Щастя й радості бажаю.
      Маю щирі сподівання, що сподобались вітання!
      Слава Україні!

      Видалити
  2. А к нам, на Урал! Хотя сейчас у нас и не холодно, но попробовали бы руководящие товарищи (хоть ваши, хоть наши) пожить в уральской деревне, посмотрела бы я на них, как они б жили на одну зарплату! Да Бог с ними! С Рождеством, Со старым Новым годом!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибо, Наталья Валентиновна! С Рождеством, с Новым годом! Не прожили бы на одну зарплату - у нас тоже это сродни выживанию!

      Видалити
  3. В мене також найтепліші дитячі спогади пов'язані з Свят-вечором та Різдвом. Коли вся сім'я збиралась у бабусі та дідуся, ми-малі діти- бігали на вулицю дивитись чи перша зірка вже зійшла, а потім лізли під стіл і кукурікали-кудкудали-мукали-щоб господарство велось:) Чудесні спогади:)
    Вітаю з Новим Старим роком! :)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Олю! Це найщемливіші спогади! Мені шкода, що у мого сина вони будуть уже трохи інші - до бабуні на свята не втрапили... А так хотялося! Та й тепер не таке уже Різдво - немає морозних вікон та метрових заметів, блискучого снігу та хурделиці... Щось зима запізнилася...
      Зі святами! З Новим роком та Василем! Будьте багаті, щасливі!

      Видалити

Я завжди рада спілкуванню з Вами!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...